zoeken X

Beroepsontwikkeling: cliënten verdienen de best mogelijke hulp

Marieke Verhappen, medewerker Adviesteam bij de Raad voor de Kinderbescherming, gelooft erg in beroepsregistratie. Ze ziet het als een middel om je binnen je beroep te blijven ontwikkelen, je te onderscheiden van anderen en de organisatie sterk te houden. Bovendien doet het recht aan de cliënt als je je kennis op peil houdt.

Wat houdt beroepsontwikkeling voor jou in?

“Dat je je persoonlijk en professioneel blijft ontwikkelen. Je bent nooit klaar met leren. Maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen zijn van directe invloed op ons beroep. Als je bijvoorbeeld niet weet hoe Facebook of games werken en welke invloed deze op een kind kunnen hebben, hoe kun je dan met ze in gesprek daarover? Hoe weet je dan welke vragen je moet stellen? Je kunt in dit werk niet één keer je vak leren en hetzelfde trucje dan jaar in jaar uit blijven doen. Ik zou dat ook niet leuk vinden. Het is juist leuk om te leren, en je kennis te delen met je collega’s. En van hen te leren als zij op training zijn geweest. Cliënten hebben er ook recht op dat jij je ontwikkelt. Ze hebben recht op een onderzoeker of een jeugdhulpverlener die op de hoogte is van ontwikkelingen en de invloed daarvan op een kind.”

Hoe geef je zelf vorm aan beroepsontwikkeling?

“Momenteel ben ik bezig met een master Jeugdzorg aan de Hogeschool Leiden, en op het werk neem ik deel aan intervisie en collegiaal overleg. Zelf ben ik erg enthousiast over beroepsontwikkeling. Maar het kost tijd, er is werkdruk en er werken veel mensen met gezinnen in deze sector. Dan is het niet altijd makkelijk te combineren. Maar het levert zoveel op: meer kennis kan je werk ook makkelijker maken, het kan ook tijd opleveren. Bij de Raad krijgen we tijd voor het volgen van verplichte trainingen, maar ook voor workshops, lezingen, cursussen en master classes die je zelf uitkiest. Dat maakt het leren heel aantrekkelijk, want je kunt kiezen wat jij leuk vindt, waar jij wat aan hebt. Bovendien krijg je er accreditatiepunten voor, maar daar zou het eigenlijk niet over moeten gaan. Het gaat om je persoonlijke en professionele ontwikkeling, en de beste hulp voor de cliënt, dat is veel belangrijker.”

Hoe draagt beroepsontwikkeling bij aan cliëntgericht werken?

“Cliëntgericht werken is de belangrijkste reden waarom we actief met beroepsontwikkeling bezig moeten zijn. Elke cliënt verdient je volledige aandacht. Als je je blijft ontwikkelen, blijf je scherp en houd je lol in je werk. Als je twintig jaar hetzelfde doet, is de volgende cliënt weer eenzelfde cliënt. Beroepsontwikkeling voorkomt dat cliënten nummers worden. Het zorgt ervoor dat je blijft aansluiten bij hun belevingswereld. Dat je weet wat er in de maatschappij speelt, dat je je kunt verplaatsen in hun wereld. En dat je weet wat er op wetenschappelijk gebied gebeurt op ons vakgebied. Je blik breed houden is belangrijkHet biedt je de ruimte om je te ontwikkelen op een vlak dat jij leuk vindt en voor jouw werk, jouw cliënten nuttig is.”

 Wat is het belang van beroepsregistratie?

“Ik ben een geregistreerde professional. Beroepsregistratie vind ik belangrijk, omdat het laat zien dat je je persoonlijk en professioneel ontwikkelt. Daarbij is het goed om kennis te delen met collega’s en op die manier samen het team en de organisatie te versterken. Met beroepsregsitratie, laat je zien dat je een goed opgeleide professional bent die autonoom beslissingen kan nemen. Incidenten kun je niet altijd voorkomen, maar onze cliënten verdienen de beste en meest effectieve hulp die we kunnen bieden. Beroepsregistratie draagt daaraan bij.”

 

Deel dit artikel